Hva gjør jeg med Bradd ? Ber om tilgivelse ...

På en tur til Nottingham for en tid tilbake, fikk jeg noen minner om en spiller. Tankene gikk til Les Bradd, ja de gærne har det godt, kunne du jo si, men det har sin gode forklaring

Les Bradd - Notts County
Hvis du ikke holder med Notts County og ikke er så gammel at du husker bildene fra Shoot bladene fra 70 tallet, så er du unnskyldt, men da bør du lese videre, for da finner du årsaken til at jeg ber om tilgivelse.

Høydepunktet i uka for meg var når jeg fikk kjøpt Shoot og kunne finne bildene av heltene som dukket opp på de fineste fargebilder du kunne tenke deg, og helst skulle det være bilder av de spillerne du likte best.

Jeg ville jo gjerne ha et bilde av mine Leicester helter, mens det å få en ekte Leeds eller Liverpool spiller var ikke heller feil. Fine bytteobjekter og verdt mange bilder i retur.

Noen ganger dukket det opp et bilde av en spiller eller to som du helst ikke ville se i farger og liksom en som ble litt "svar skyldig" for hvorfor han egentlig hadde rotet seg inn på disse sidene.

Les Bradd var en av dem. En spiller jeg overhodet ikke hadde hørt om, en som jeg ikke ville høre om, og en som like godt kunne vært kastet i søpla, for han spilte jo ikke engang på øverste nivå.

Bradd var en notorisk målscorer på nivå 2 og nedover i England, og han dukket faktisk opp på en tippekamp, hvor jeg gledet meg litt da til å se han spille.

Men min antihelt Les Bradd satt på benken, og når han dukket opp, synes jeg han var så forferdelig dårlig at jeg gikk i permen og fjernet bildet av han, fordi han var ikke verdt å være i denne permen.

Jeg tok ut bildet av Les Bradd, og la det på skrivebordet mitt og der lå det noen timer. Jeg kastet eller krøllet aldri fargebilder fra Shoot, det gjør man ikke, det er en synd man ikke begår.

Men i permen kunne jeg ikke ha Les Bradd, for han spilte så dårlig at det var han ikke verdt. Jeg kunne ikke ha han fremme heller, kunne jo bli et mobbeoffer av mindre.

De som kom besøk til meg ville se bilder av Kevin Keegan, Billy Bremner og andre store stjerner, kom ikke her med Les Bradd, det kunne jo bli fullstendig katastrofe.

Hva gjør jeg med Bradd tenkte jeg, får legge han nederst i skuffen, under alle andre rare ting, men ingen kunne se at jeg samlet på bilder av denne spilleren, for det var jo ingen som gjorde.

Bradd ble lagt nederst i skuffen og lå der glemt og forlatt, til jeg en dag kanskje 10 år etterpå og lenge etter at jeg hadde flyttet fra både skuffen og skrivebordet, så det igjen.

Var han der enda Bradd, mens alle de andre bildene nå var arkivert på loftet, lå han der i hvit drakt og fortsatt like fin og uten en skramme, ja der var han, Les Bradd.

Spilleren Bradd var nok bedre enn noen av vennene mine og jeg noen gang ville blitt i fotball. Selvom det ikke verken ble landskamper eller toppserie spill så var han en av disse proffene som fyller opp en liga i fire divisjoner.

Meadow Lane - 1980 isj
I det engelske profesjonelle seriesystemet befinner det seg ca. 2500 spillere som livnærer seg på fotball, og Bradd er en slags legende, hvertfall i klubben Notts County.

Det er gått over 40 år siden jeg la Bradd i skuffen, men gjennom alle disse årene har han fortsatt å jobbe i klubben som han spilte for i 11 sesonger fra 1967 til 1978.

Bradd har spilt nært opp til 600 ligakamper for sine klubber og i tiden hos Notts County ble han legendarisk da han omtrent på egenhånd scoret målene som gjorde at det ble opprykk etter opprykk.

Noen år etter at Bradd hadde gitt seg, så ble det for alvor fart på sakene, med opprykk til øverste nivå tidlig på 80 tallet og byen Nottingham hadde to lag i toppen.

Bradd spilte for den eldste ligaklubb i England, klubben som er selve "mammaen" til "den gamle damen", selv gamle damer har eller har hatt en mamma.

Juventus, spiller i svart og hvitt, og det er faktisk en kopi av Notts County. Det er skrevet mye om det første draktsettet til Torino klubben, som kom hele veien fra England og Nottingham.

Da Juventus innviet sin nye stadion for noen år tilbake, var Notts County motstander. Det hører med til historien at Notts County spolerte litt av åpningen, kampen endte 1-1.

Les Bradd spilte for "Moren" til "Juventus", ikke kødd med han. Det betyr at han egentlig er større enn enhver Juve stjerne og der lå han i en skuff, i over 10 år, fordi jeg var flau over han, tenke seg.

Så hva gjør jeg med Bradd ?, Ber om tilgivelse ...

Kilder:
You Tube, Juventus v Notts County
You Tube, Juventus v Notts Coutny, åpning av ny stadion i Torino
Wikipedia, Les Bradd

Kommentarer